۱۳۹۲ اردیبهشت ۲, دوشنبه

اجرای حکم اعدام در سال گذشته هشت درصد افزایش داشته است

نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با ارائه گزارشی آماری اعلام کرد که در سالجاری ۴۹۶ نفر در ایران اعدام شدند و برای ۳۹۵ نفر نیز حکم اعدام صادر شد.

بر اساس این گزارش در سال ۱۳۹۱ تعداد ۲۸۳ گزارش از سوی نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسیده است که شامل محکومیت ۳۹۵ نفر به اعدام و اجرای حکم اعدام ۴۹۶ نفر می‌باشد که از این تعداد ۵۹ نفر در ملاء عام اعدام شدند.

 

در سال گذشته دست کم ۲۹۰ نفر از اعدام شدگان را مردان و ۹ تن را زنان تشکیل دادند هم چنین ۱۹۷ تن بدون اعلام هویت در رسانه‌های دولتی، اعدام شدند و یا به عبارتی دیگر ۵۸% اعدامیان مرد و ۲% زن و ۴۰% با هویت نامعلوم اعدام شدند.


در گزارشات منتشر شده، ۳۶۷ مورد اتهام جرایم مربوط به مواد مخدر ۳۴ مورد اتهام تجاوز به عنف، ۲۹ مورد اتهام قتل، ۶ مورد اتهام محاربه، ۱ مورد اتهام لواط، ۳۷ مورد اتهام تجاوز ۶ مورد آدم ربایی، ۹ مورد امنیتی و ۴۰ مورد بدون اعلام اتهام در رسانه‌های دولتی در خصوص اجرای حکم اعدام برای متهمین قرائت شده است. 

در حوزه صدور و اجرای حکم اعدام ۳۱۳ مورد نقض موارد و بندهای مقاوله نامه‌های حقوق بشری جاری از مجموع ۲۸۳ گزارش استخراج شده است که شامل نقض حقوق ۹۵۰ نفر از شهروندان است. 

جرایم مربوط به مواد مخدر با ۷۱% در صدر، قتل ۹%، تجاوز ۷%، تجاوز به عنف و سرقت مسلحانه ۴% در رده‌های بعدی قرار دارند. هم چنین ۱۲% اعدام‌های صورت گرفته در ملاء عام انجام گرفته است. 

در این گزارش هم چنین پیش بینی شده است در سال آینده (۷۵۹ - ۲۳۳) نفر اعدام شوند، در سال ۱۳۹۱ منابع غیر دولتی (فعالین حقوق بشری) ۳۴ درصد اعدام‌ها را گزارش کرده‌اند

در این گزارش اجرای حکم اعدام در استان‌های مختلف کشور نیز مورد بررسی قرار گرفته است که بر این اساس استان تهران با ۱۹% در صدر و البرز با ۱۲% و آذربایجان غربی با ۸% در رتبه‌های بعدی قراردارند. 

در حوزه اعدام زندانیان عادی و عقیدتی صدور حکم اعدام از سوی دادگاه‌های عمومی و انقلاب نسبت به سال ۱۳۹۰، ۲۴% کاهش داشته است هم چنین اجرای حکم اعدام نیز با افزایش ۸% همراه بوده است. 

در بررسی اجرای احکام اعدام، اجرای حکم در ملاء عام ۲۱% نبست به سال پیش کاهش داشته است و اجرای حکم در زندان‌ها نیز با افزایش ۱۲% همراه بوده است. 

قابل ذکر است در این رسته اعدام‌های مخفیانه و بی‌هویت در زندان‌ها ۱۴% نسبت به سال ۱۳۹۰ افزایش داشته است و این در حالی است که اعلام اعدام‌ها از سوی قوه قضائیه و رسانه‌های دولتی با کاهش ۵% همراه بوده است. 

در پایان این گزارش پیش بینی شده است در سال آینده (۱۲۵ - ۴۴۱) گزارش اعدام در ایران مخابره شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر